الجمعة، 10 أكتوبر 2008

دلوقتي فيه مشكله


في البدايه أنا لي الشرف أن أقول ان هذه القصيده تم نشرها لي في مجله العرب

ومجله العرب هذه هي أكبر وأشهر مجله اليكترونيه مصريه علي شبكه الانترنت ويكتب فيها كبار الكتاب المعروفين

وهذا هو رابط القصيده علي موقع المجله



دلوقتي فيه مشكله

المشكله مش مشكلتي انا

المشكله دي تخصنا

تخص مصربلدنا كلنا

المشكله قبلتني

واكيد قبلتك

وجهتني

واكيد وجهتك

وكان قبلنا

وجهت عمك وعمتك

وانت عشان انت مصري

عشان مصريتك

بترضي لاجل ما تكمل سكتك

لاجل الحاجه ما تتقضي

غصب عنك بتغير زمتك

المشكله بقت مشكله نفوس

نفوس وياها سلطه

نفوس عايزه فلوس

وعشان توصلها عايزلك وسطه

والواسطه عايزه اسطي

يظبطلك الزبطه

ويعملك الخطه

ولازم يا حرام تستحمل

غدا وعشا

يعني حبه وز وفراخ

وحمام وكده كام بطه

وهدايا وحجات كده تتحط في الشنطه

واوراق تتفرك اونطه في اونطه

ارحمونا بقي يالي فوق

وخلوا عندكوا حبه زوق

راح فين ضميرك يا مصري

متقولشي انا عايز ابني قصري

قول دم اجدادي جوايا بيسري

خلي انتمائك فوق اهتمامك

خلي ضميرك دايما قدامك

واخدم بدون مقابل

دا انت بتخدم اهلك وناسك وجيرانك

وافتخر وقول انا مصري

وبشرب من ميه النيل

وعمري ما هبني قصري

علي حساب خراب جيل

وعمري عن الحق ما هميل

ساعتها بس مهتكونشي فيه مشاكل

وهتتغير كل المسائل

ومش هيكون في بلدنا

شحات او سائل

وهتكون انت الاساس

وقدوه حسنه لكل الناس

فوق بقي يا مصري

عايزين بلدنا

هناك تعليقان (2):

  1. هاى روميو ازيك القصيده دى عجبانى بس للاسف الناس اللى بتتكلم عليهم اللى عاملين لنا المشكله عمرهم ماهيحسوا ولا هيخلوا عندهم دم وهتفضل المشكله كده زى ماهى لان اللى بيقل بأصله مره وهو مقتنع باللى بيعمله عمره ماهيحس بالناس ولا بمشاكلهم ومصلحتهم هما بتكون فوق اى اعتبارات تانيه
    ومشكووووور على الكلمات الجميله ولك فائق احترامى

    ردحذف
  2. هااااي انا بفضل الله بخير
    وانا في منتهي السعاده لان القصيده نالت الاعجاب
    وانا مش هقول اي تعليق بعد التعليق الوافي ده
    ولكي مني كل الاحترام والتقدير

    ردحذف